Blog van Career & Live
woensdag 6 april 2016

Wie betaalt de rekening van werk privé onbalans?

Werk privé of privé werk onbalans, wie betaalt de rekening en wie of wat heeft de balans veroorzaakt? In de Intermediair van deze week staat een interessant artikel met als kop: Meebetalen aan je ziekteverzuim (klik op de link om het hele artikel te lezen)
“Veel ziekmeldingen zijn het gevolg van stress in het privéleven. Bedrijfsartsen pleiten voor het verdelen van de kosten hiervan tussen werknemer en werkgever.”

De vervuiler betaalt en wie is dat?

Het is een interessante discussie die door de bedrijfsartsen wordt gevoerd. Gelukkig geeft Jac van der Klink (professor Universiteit Tilburg, leerstoel Psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid in arbeid) zeer interessante toevoeging: “Als je ziet hoe de privé- en werkdruk de afgelopen decennia zijn toegenomen, zou het heel goed zijn dat werkgever en werknemers de hele tijdsbesteding, dus ook de vaak vele al dan niet gecompenseerde overuren, de vrije uren en ziekteverzuim, als geheel in ogenschouw nemen, als de werknemer even vastloopt. Of de reden van verzuim precies medisch is of niet, is moeilijk vast te stellen.”

Oorzaak en gevolg?

Ik ben het helemaal met hem eens. Persoonlijk vind ik het zelfs een zeer gevaarlijke situatie als we gaan proberen uit te vissen waar de oorzaak nu exact ligt. Een mens is een mens, die werkt en ook een thuissituatie heeft, deze zaken lopen de laatste jaren steeds meer door elkaar. Wat is waar gebeurd en welk gevolg heeft het een op het ander?

Draai het eens om

Kunnen werknemers dan ook werkgevers aansprakelijk gaan stellen als ze stressgerelateerde klachten krijgen door hun werk, omdat hun manager (of de cultuur van de organisatie….) vindt dat ze in het werken dook de mails moeten beantwoorden, hun smartphone opnemen of ’s avonds nog snel een offerte maken omdat het op het werk te druk is? We zijn immers altijd druk, werken 24/7.

Moet de werkgever dan ook de echtscheiding en alle andere kosten die daarmee samen hangen gaan betalen omdat de scheiding een rechtstreeks gevolg is van de enorme werkdruk en werkstress?

En de kosten van de psycholoog, gezinstherapeut en zo kan ik nog een poosje doorgaan.

NEE!

Nee die kant moeten we niet op willen gaan met zijn allen. Accepteer dat er soms zaken zijn die aandacht behoeven en dat mensen daardoor soms even niet instaat zijn om te werken, zoals we ook veelal (terecht of niet`) accepteren dat medewerkers in het weekend en op vakantie werken.

Concrete tips voor werkgevers, werknemers en ook bedrijfsarts

stressEr zijn al lange tijd richtlijnen werk privé balans opgesteld door de NVAB. Ik nodig managers, werknemers en bedrijfsartsen uit om deze eens te lezen.

Ga het GESPREK aan. Gebruik bijvoorbeeld de SWING werk privé balans test (gratis met een compleet persoonlijk rapport vol met tips) om te achterhalen wat er speelt en ga dan het GESPREK met elkaar aan, werknemer en werkgever en kijk waar je je werknemer kunt steunen, in plaats van te wijzen met een lange vinger! Dat gesprek aangaan is nog niet zo makkelijk, maar ook daarvoor zijn er trainingen en masterclasses werk privé balans.

De rol van de manager is echt essentieel in werk privé balans zaken, zoals ook te lezen valt in het onderzoek “het staat niet in mijn KPI” of te zien is in het filmpje voor mensen die geen tijd hebben om het hele onderzoek te lezen.

Ondersteun de werknemer door bijvoorbeeld gespecialiseerde werk privé coaching aan te bieden, extra ruimte te geven om thuis alles op de rit te krijgen en ga sowieso het gesprek aan met het hele team over werkdruk en werkstress. De werkdrukwegwijzer van TNO is een fantastische tool daarvoor.

Durf werknemers af en toe bewust onbereikbaar te laten zijn en de cirkel van 24/7 te laten doorbreken, enkel zo kunnen ze op adem komen. Rusten is het nieuwe sporten, is een fantastisch boek dat op een heldere en makkelijk leesbare manier uitlegt hoe belangrijk rusten is voor onze drukke leefstijl.

Gebruik de cirkel van werk privé management om concrete tips vinden en doelen te bepalen.

Check de symptomen op tijd door middel van deze infographic.

Gebruik vooral, de aloude, vertrouwde NIVEA, Niet Invullen Voor Een Ander. IMG_3761Eerst communiceren, zonder oordeel en dan samen een oplossing zoeken, zonder te wijzen met een vingertje, maar met oprechte aandacht voor je werknemer, die nu steun nodig heeft. Werk privé Management

De moraal van dit verhaal

Wees niet “Penney wise, pound foolish”. Een organisatie met mensen met de juiste focus in een richtinggevende (inspirerende) omgeving zorgt voor succes. Dit zorgt voor betere resultaten, want mensen vormen de kern van de organisatie. Coach en ondersteun je mensen op het gebied van werkdruk, werkstress en werk prive management. Dit zorgt voor duurzaamheid in leven en werken! Ieder mens moet energie krijgen van zijn werk en zijn leven, One Life just Live it!

Annemie Schuitemaker

directeur van Career & Live en dagelijks bezig met alles wat te maken heeft met werkdruk, werkstress en werkprivé management